menu
Czy leczenie alkoholizmu można wspomóc odpowiednią dietą?

Czy leczenie alkoholizmu można wspomóc odpowiednią dietą?

Okazuje się, że skutecznym wspomaganiem w leczeniu alkoholizmu okazuje się odpowiednia dieta, która powinna być dostosowana indywidualnie do potrzeb organizmu, występujących schorzeń oraz stopnia zaawansowania choroby alkoholowej. Mimo to, warto zastosować kilka uniwersalnych wskazówek, dzięki którym organizm uzupełnia niedobory witamin oraz minerałów.

Dieta dla uzależnionych – o czym powinno się pamiętać?

Wspierając osobę podejmującą walkę z uzależnieniem alkoholowym warto uwzględnić aspekt dietetyczny. Wiedza z zakresu dietetyki umożliwia wyrównanie zaburzeń metabolicznych, a także w pewny sposób może poprawiać własną samoocenę.

Do negatywnych skutków nadmiernego spożywania substancji alkoholowych jest wiele. Do najczęściej występujących zalicza się:

  • Alkoholowe stłuszczenie wątroby,
  • Zapalenie wątroby,
  • Marskość wątroby,
  • Uszkodzenia mózgu, takie jak neuropatia i encefalopatia,
  • Nieżyt żołądka,
  • Zapalenie trzustki,
  • Uszkodzenia jelit.

Szczególnie niebezpieczna jest stała i nadmierna konsumpcja, która doprowadza do pojawienia się groźnych chorób, np. nowotworów. Spotyka się alkoholików cierpiących na nowotwory dróg oddechowych, wątroby, okrężnicy, pęcherza moczowego oraz piersi. Zdaniem francuskich uczonych przy regularnym piciu napojów alkoholowych ze względu na ryzyko wystąpienia licznych chorób nie należy przekraczać jednorazowej dawki trzech kieliszków wina u mężczyzn oraz dwóch kieliszków u kobiet.

Zalecenia żywieniowe

Zalecenia żywieniowe są następujące:

  • Dbanie o stałe nawodnienie organizmu. Zaleca się spożywanie minimum dwóch litrów wody dziennie. Warto zaopatrzyć się w różne herbaty i napary ziołowe. Woda oraz zioła mają zdolności przeciwdziałające odwodnieniu, przez co człowiek lepiej radzi sobie z występującymi zaburzeniami metabolicznymi,
  • Warto spożywać produkty wysokobiałkowe, takie jak mięso, ryby lub jajka przy każdym posiłku, nawet w niewielkich ilościach. Bezpieczna ilość jajek, które można zjeść w ciągu tygodnia to jedno dziennie. Z powodów trawiennych lepiej wybierać chude mięso, np. drób, bez skóry.
  • Pomocne są również wszelkie produkty mleczne oraz fermentacji mlekowej. Warto wprowadzać je w każdym posiłku, albo stosować jako przekąskę. Dobrym wyborem są jogurty, maślanki i kefiry naturalne oraz twaróg. Są one źródłem białka oraz wielu witamin.
  • Wybierać zdrowe tłuszcze, takie jak oliwę z oliwek, olej kokosowy, olej lniany, olej rzepakowy, olej z orzechów włoskich. Najlepszymi tłuszczami do smażenia jest oliwa lub olej rzepakowy. Warto spożywać również tłuste sery w małych ilościach, ze względu na zawartość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D, E, K. W kwestii tłuszczów zwierzęcych, lepiej spożywać chude mięso.
  • Włączyć do diety wszelkie strączki, taki jak groszek, groch, soczewicę, ciecierzycę, bób, fasolę. Zawierają one dużo błonnika, witamin i minerałów. Należy je spożywać regularnie, ale w małych ilościach, maksymalnie cztery łyżki stołowe. Stosować wymiennie z innymi produktami skrobiowymi, takimi jak ziemniaki, ryż, makaron. Aby złagodzić działanie gazotwórcze i wzdymające strączków podczas gotowania można dodać cząber lub majeranek.
  • Zamienić produkty węglowodanowe na pełnoziarniste, np. biały makaron zamienić na ciemny. Chleb z białej mąki wymienić na graham lub razowy.
  • Zaleca się spożywanie jak największej ilości warzyw oraz co najmniej trzy porcje owoców. Zazwyczaj osoby regularnie spożywające alkohol posiadają zaburzony zmysł smaku, przez co unikają zarówno warzyw jak i owoców, co doprowadza ich organizm do niedoborów witamin i minerałów. Często u takich osób pojawia się ochota na słodkie lub na kawę.
  • W kwestii warzyw zaleca się spożywanie dużej ilości warzyw kolorowych, należy uważać na sałatę ze względu na dużą zawartość pestycydów.

Alkoholizm wpływa negatywnie na każdy obszar aktywności człowieka, nawet na ten związany z przyzwyczajeniami żywieniowymi. Z tego powodu podejmując działania mające na celu wyleczenia choroby alkoholowej należy zwrócić uwagę na dietę. Zdrowa i zbilansowana dieta stanowi część terapii alkoholowej, którą można przejść z pomocą dietetyka w różnych placówkach do tego przeznaczonych.

Jeśli dostrzegasz u siebie problem z nadmiernym piciem alkoholu, możesz liczyć na naszą profesjonalną pomoc, odbywającą się w miłej i bezpiecznej atmosferze.

Wszywka alkoholowa

Przejście zabiegu zaszycia alkoholowego jest dobrym sposobem na uporanie się z nałogiem alkoholowym. Zaleca się tę metodę farmakoterapii osobom, które posiadają na swoim kącie podjęte próby walki z uzależnieniem bez większych sukcesów w tej dziedzinie. Wsparcie w postaci wszywki polecane jest zarówno przez psychiatrów, jak i psychologów.

W JAKI INNY SPOSÓB NATURALNIE MOŻNA OGRANICZYĆ SPOŻYWANIE ALKOHOLU?

AMINOKWASY

Wzmagający uzależnienie głód alkoholowy występuje poprzez uszkodzoną pracę mózgu. Najbardziej zaburzona zostaje praca neuroprzekaźników GABA, dopaminy i serotoniny, uznawanych za hormony szczęścia i przyjemności. U osób uzależnionych od alkoholu obserwuje się spadek aktywności GABA, których naturalnym źródłem są ryby i fasola. Można również stosować je w formie suplementów diety, znanych pod nazwą GABA lub Glutamina. Spożywanie ich ma pozytywny wpływ na zmniejszenie stresu oraz napięć, które wywołane są przez głód alkoholowy.

ZIOŁA

Zioła można dostać w aptekach lub sklepach zielarskich, a ich niewątpliwym atutem jest niska cena oraz wysoka przyswajalność przez organizm. W przypadku leczenia alkoholowego wspomaga się leczenie ziołami hamującymi metabolizm alkoholowy, takimi jak korzeń kudzu, który dodatkowo hamuje wszelkie działania niepożądane, takie jak wymioty i zawroty głowy. Dość często stosuje się również Daidzeinę, która odpowiada za rozkład neuroprzekaźników, do których zalicza się wspomnianą wyżej serotoninę.

ODWRACANIE UWAGI

Podczas terapii alkoholowej zaleca się stosowanie czynników odwracających uwagę alkoholika od jego głównego problemu. Dobrze sprawdzi się rozwój zainteresowań, pasji, a także aktywność fizyczna. Pomocne wydaje się być również zaangażowanie w pracę zawodową, nadrobienie wszelkich zaległości oraz wykonywanie czynności zawodowych na bieżąco z jak najwyższą starannością. Należy jednak kontrolować swoje zachowanie, aby nie popaść w skrajność jaką jest pracoholizm. Warto również wieczorem pójść na spacer, spotkać się ze znajomymi lub oddać się swojemu ulubionemu hobby.

UZUPEŁNIENIA NIEDOBORÓW WITAMIN I MINERAŁÓW

Poprzez spożywanie alkoholu organizm zaczyna częściej wydalać płyny, a razem z nimi witaminy oraz minerały. Człowiek zaczyna być osłabiony, czuje poddenerwowanie i frustrację. Poprzez suplementację odpowiednich składników można poprawić zdrowie, witalność oraz tym samym poczuć się lepiej. Dobrze dobrane suplementy pomagają w usuwaniu z organizmów wolnych rodników, które przyspieszają procesy starzeniowe. Z tego powodu szczególnie zaleca się spożywanie produktów zawierających dużo witamin z grupy A, B, D oraz E. Pomocny jest również magnez, który wspomaga funkcjonowanie organizmu.

TROSKA O WĄTROBĘ

Wątroba jest organem, który najbardziej ulega degradacji przy spożywaniu alkoholu, ponieważ jest ona bardzo obciążona procesami metabolicznymi. W celu wspomagania jej funkcjonowania warto zmienić dietę na zdrową i zbilansowaną, a także zacząć spożywać preparaty zawierające w swoim składzie ostropest plamisty. Preparaty dostępne są w aptekach.

Podsumowując, oprócz stosowania środków ograniczających chęć zażywania alkoholu warto rozważyć sięganie po preparaty poprawiające zdrowie psychiczne oraz ogólne funkcjonowanie organizmu.

»